Viikinkiaikana Aarhus tunnettiin nimellä Aros. Nykyään täällä nimellä tunnetaan Aarhusin moderni taidemuseo, jonka katolla sijaitseva, sateenkaaren väreissä ilakoiva näköalatasanne on nyky-Aarhusin ehkä tunnetuin maamerkki.
ARoS erääna sateisena helmikuun päivänä.
Helmikuussa 2022 Arosin näyttelyiden joukossa oli erityisen kiinnostavaa brittiläistä taidetta. J. M. W. Turnerin (1775-1851) taidetta on esillä ”Sun is God” -nimisessä näyttelyssä, joka on toteutettu yhteistyössä Tate Britain -taidemuseon kanssa. Sateisen harmaana päivänä Turnerin valoa ylistävien maalausten näyttely olikin mitä mainioin vierailukohde. Turner oli lontoolaissyntyinen taiteilija, joka sai oppinsa Royal Academy Schoolsissa ja joka matkusteli ahkerasti – ensin kotimaansa kohteissa, sittemmin manner-Euroopassa, mukaanlukien Italiassa. Turner tunnetaan etenkin maisemamaalauksistaan, joissa on varsin omalaatuinen tunnelma. Hän maalasi myös akvarelleja ja aihepiirissä maisemien lisäksi myös suuria mytologisia tarinoita ja pieniä kodikkaita kuvauksia arkielämästä. Näitä kaikkia oli Arosissa tarjolla.
Klassinen aihe: Odysseus kykloopin kimpussa
Turner Italiassa: tässä ikuistettuna Cestiuksen pyramidi Roomassa (Sepulchrum Caii Cestii / Piramide Cestia). Cestiuksen hautamuistomerkki rakennettiin viimeisenä vuosikymmenenä eKr. paikalle, josta nykyisin pääsee Ostiaan suuntaavan junan kyytiin. Myöhäisantiikissa pyramidista tuli osa Rooman puolustustukseksi rakennettua Aurelianuksen muuria.
Näkymä Paestumista. Kreikkalaisten Poseidonia nykyisen Salernon aluella on varsin vaikuttava kohde. Kuvassa yksi kolmesta Paestumin vetonauloista eli mahtavista, doorilaistyylisistä kreikkalaistemppeleistä, jotka rakennettiin 550-450 eKr. välillä.
Italian valon kerrotaan vaikuttaneen Turnerin työskentelyyn suuresti. Arosin näyttely, ”Sun is God” keskittyikin erityisesti Turnerin valoihin ja varjoihin, ja hänen suureen rakkauteensa, aurinkoon. Ylläoleva aurinko paistoi Turnerille Länsi-Sussexissa.
Yksi suosikeistani näyttelyssä oli varsin pieni taulu, jossa kovin kotoinen aihe: sisätila kuvattuna takkatulen ja lampun valossa (ja varjossa).
Aihe sopii erinomaisesti myös Aias-tutkijakollegiumin tutkimushankkeeseeni, jossa tutkailen roomalaistalojen aistikokemuksia, mukaanlukien pimeyden merkityksiä tilankäyttöön.
Lähteet linkeissä
Kuvatekstit Arosin Turner-näyttelystä.